منابع حل سوال

" حل سوال واسه المپیاد زیست لازمه ؟ خب اگه لازمه چقدر ؟ بهترین منابع واسه حل سوال چیه ؟ اصلا نمونه سوالات المپیاد زیست رو از کجا گیر بیارم ؟ اولویت با کدومشونه و... " اینا از جمله سوالاتی هستن که ممکنه ذهن یه المپیاد زیستی رو مشغول کنه و حتی وقت زیادی رو هم بگیره و... پس اگه این سوالا رو دارید به ادامه مطلب مراجعه کنید ، اگر هم نه میدونید چی به چیه و. . بازم یه نیم نگاهی بکنید ، ممکنه براتون مفید باشه :)

6 منبع اصلی حل سوال برای المپیاد زیست شناسی

یکی از اصلی ترین کارایی که یه المپیادی (حداقل در رشته زیست شناسی ) باید انجام بده ،  حل سوال هستش و در حالت کلی میشه گفت که مطالعه کردن بدون حل سوال بی فایده هستش ، یه چیزی مثل اب تو هاون کوبیدن و الک کردن آب و ...( از اینجور مثالا که زیاد بلد نیستم :)) پس باید یه فکری برای حل سوال بکنید تا هم مسلط تر بشید هم توانایی حل سوالتون بالاتر بره و هم عمیق تر یاد بگیرید  و کلی چیزای خوب دیگه ..:)

اما چه سوالاتی و اینکه با چه اولویتی باید حل بشن رو در ادامه توضیح میدیم :

منابع اصلی برای حل سوال :

1- سوالات مرحله اول

2- سوالات مرحله دوم

3- سوالات  IBO (International Biology Olympiad)

4- سوالات آزمون های آزمایشی

5- سوالات المپیاد زیست سایر کشور ها

6- سایر :)

که تقریبا طبق اولویت نام بردیم

اما سوالات بالا رو از کجا پیدا کنیم ؟ 🤔

--->

سوالات مرحله اول :

همونطوری که از نامش پیداست این سوالات مربوط به مرحله اول المپیاد های زیست شناسی هستن که تا به حال برگزار شدن و چی بهتر از این ؟

این سوالات رو میتونید به دو روش حل کنید : 1- موضوعی 2- به صورت آزمون به آزمون

   

              1-موضوعی : به این صورت هست که تمامی سوالات دوره های مختلف یه جا جمع شدن و بر اساس موضوعی که به اون مربوط میشن تفکیک شدن (مثلا سلولی مولکولی ، ژنتیک و...)

این سوالات تفکیک شده رو میتونید از کتاب جامع المپیاد زیست شناسی که در انتهای مطلب لینکشو قرار میدم مطالعه کنید. همچنین این کتاب دارای پاسخنامه تشریحی کامل و توضیحات مربوط به سوال و... هم هست (درسنامه کاربردی و مفید)

که از این نظر از بقیه منابع جلوتر هست

     2-به صورت آزمون به آزمون :

در این مدل سوالات رو به ترتیب دفترچه و به صورت دوره به دوره گذاشتن که میتونید برحسب نیازتون یکی از دو روش بالا رو استفاده کنید (یا هردو )

این سوالات رو هم میتونید از سایت موسسه ماخ دانلود کنید یا اینکه میتونید این سوالات رو از کتابای انتشارات دانش پژوهان جوان و فاطمی که به صورت چاپ شده و دارای پاسخنامه تشریحی هستن حل بکنید.

سوالات مرحله دوم :

و باز هم این سوالات مربوط به آزمون های المپیاد زیست شناسی هستن که تا به حال برگزار شدن و یکی از بهترین منابع برای حل سوال هستن

این سوالات رو هم میتونید از سایت موسسه ماخ دانلود کنید یا هم به صورت چاپ شده و دارای پاسخنامه تشریحی از کتابای دانش پژوهان استفاده کنید

سوالات IBO :

سوالات IBO یا همون International Biology Olympiad رو که سوالای جهانی هستن از سایت خود IBO دانلود و استفاده کنید و تازگیا هم انتشارات دانشپژوهان جوان بعضی سال های IBO رو چاپ کرده (دارای پاسخنامه و...) که میتونید از اون هم استفاده بکنید.

لازم به ذکر هست که بهتره از سال 2007 به بعد رو حل کنید و اینکه در حل سوالات قدیمی ممکنه تناقضاتی رو با آنچه که الان هست پیدا کنید (خیلی کمه )

سوالات آزمون های آزمایشی :

میتونید از سوالای آزمون های آزمایشی مختلف که برگزار مشن (مثل آیریسک ، تیم ب  ، طلایی ها ، دلفیست ، سنجاب ، زیستی ها ، ازمون طلا ها  و...) استفاده کنید

که توسط مدال دارا طراحی میشن و سوالای چالشی داخلشون زیاده معمولا (و هم چنین غیر استاندارد 😉)

سوالات  سایر کشور ها :

میتونید از سوالات المپیادی که تو سایر کشور ها برگزار میشه هم استفاده کنید.

سوالات کانادا هم توسط انتشارات دانش پژوهان چاپ شده

برای بقیه کشور ها هم میتونید توی اینترنت یه گشتی بزنید

(ولی اولویت هاتون سه تای اول باشن)

سایر :

سایر سوالات هم سوالاتی مثل سوالات اخر فصل رفرنس ها (مثلا سوالات اخر فصل استرایر ، لنینجر ، سلولی امیری و...)، کتاب های بانک تست مثل بانک تست کمپبل و کتاب the cell  ، سوالات سلولی مولکولی که بیشتر نیاز به تحلیل دارن تا اطلاعات حفظی و سوالای چالشی و نمونه سوالاتی که داخل کانال های تلگرامی و... هستن  رو شامل میشن که میتونید در مواقعی که نیاز میدونین ازشون استفاده کنید (مثلا تثبیت موضوع ، درک عمیق موضوع و...)

که خیلی وقتا خیلی مفید واقع میشن.

**جدیدا هم کتابی منتشر شده به نام ساعت ها با المپیاد زیست شناسی

که ندیدمش ولی توسط انتشارات گچ منتشر شده که چند ازمون شبیه سازی شده از

روی آزمون های آیریسک هستش که میتونید توضیحاتش رو سرچ کنید و ببینید و

میتونه مفید باشه براتون.

اینم لینک کتاب جامع

کتابارو هم میتونید از کتابفروشی های شهر و فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید.

اگه پیشنهاد و... داشتید حتما بهمون بگید ، خوشحال میشیم :)

امیدوارم که مطالب بالا بهتون کمکی کرده باشه

و اینکه موفق باشید :)

*** بعد ار شروع فعالیت هامون تاجایی که در توانمون هست هم براتون نمونه سوال میزاریم.

Keywords :المپیاد - المپیاد زیست - المپیاد زیست شناسی - منابع المپیاد - چرا المپیاد - نحوه مطالعه برای المپیاد - چگونه المپیاد بخوانیم - المپیاد چیست - چگونه در المپیاد زیست موفق شویم -biology - olympiad - biology olympiad - IBO - IrBO - بایولی - iranian biology olympiad - نمونه سوالات المپیاد زیست - نمونه سوال المپیاد - مشاوره در مورد المپیاد زیست