چرا المپیاد زیست شناسی

"المپیاد چیست ؟ چرا باید تو المپیاد شرکت کنیم؟ اصلا مزایای المپیاد چی هست ؟"

"حالا این بین چرا المپیاد زیست شناسی ؟ مزایای رشته های مختلف المپیاد نسبت به اونیکی ها چی هست ؟ اصلا کدوم رشته المپیادو بخونم بهتره و... "

اینا سوالاتی هستن که ممکنه واسه هر دانش آموزی پیش بیاد و باعث بشه دانش آموز در دو راهی ها و چند راهی های مختلفی قرار بگیره و به عبارتی بین انتخابای مختلف گیج بشه مثلا بین رشته های المپیاد مردد بشه یا اصلا این سوال بنیادین" المپیاد بهتر هست یا کنکور ؟ " یا " ایا المپیاد واسه کنکور خوب هست ؟ " و سوالاتی از این قبایل براش پیش بیاد.

ما به همین دلایل  در ادامه مطلب سعی کردیم تا جایی که امکان داره راهنماییتون کنیم :)

در این مطلب میخوایم در رابطه با اینکه المپیاد چی هست و اینکه المپیاد زیست چه جایگاهی رو داره و چرا المپیاد زیست شناسی حرف بزنیم (تقریبا همه چیز در رابطه با اون)

چرا المپیاد زیست شناسی؟

خب اولا اینجا لازمه که بگیم المپیاد چیست ؟

المپیاد رقابت علمی هست که سالی یک بار در رشته های مختلف و در چند مرحله برگزار می شه.

در مرحله اول المپیاد که در زمستان برگزار میشه حدود هزار نفر از بین همه شرکت کنندگان (در هر رشته) قبول میشن و در مرحله دوم المپیاد که در بهار سال بعد برگزار میشه حدود چهل نفر تا صد نفر (المپیاد زیست شناسی حدود 40 نفره و این تعداد در رشته های مختلف فرق میکنن ) برگزیده شده و به دوره تابستانی راه پیدا میکنن و تو دوره هشت الی دوازده نفر مدال طلا و بقیه برنز یا نقره دریافت میکنن و بعضیا هم دیپلم دریافت میکنن و بعدش  طلا ها وارد دوره تیم میشن و از بین اونا چند نفر برای مسابقات جهانی انتخاب میشن و برای کشورمون افتخار افرینی میکنن 😃. (البته مراحل تو رشته های مختلف فرق میکنن )

چرا المپیاد بخوانیم ؟

در آزمون سالانه افراد زیادی  شرکت میکنن که بخش قابل توجهی از اون ها آمادگی خوبی دارن و تلاش زیادی برای اون کردن و تلاششون رو میکنن تا قبول بشن

از بین رشته های مختف رشته زیست شناسی از معروف ترین و رقابتی ترین رشته های موجود هستش که به دلیل برخی ویژگی هاش منحصر به فرد هست از بقیه (البته همه رشته ها منحصر به فردن دیگه :)  )از جمله رقابت گسترده تر ، منابع حفظی-تحلیل ، اهمیت کنکوری این درس و مهم تر از اینکه ترکیب و نوع سوالات غیر قابل پیشبینی هستند. منظور از مورد اخر هم اینه که در بقیه رشته های المپیاد ترکیب سوالات و تیپشون از روند خاصی تبعیت میکنن واسه همین تو بقیه رشته ها برخی مدارس کشور به دلیل سرمایه گذاری بالا (و هنگفت )  روی اون رشته ها بخش قابل توجهی از مدال دارای اون رشته رو تشکیل میدن و به عبارتی مافیای اون رشته ها شدن که این موضوع قبولی دانش آموزان شهرستانی و بقیه مدارس کلان شهر هارو خیلی سخت تر میکنه (به عبارتی عدالت آموزشی داد میزنه :/ )ولی زیست شناسی اینطوری نیست و هرساله ترکیب ، سطح ،تیپ و... سوالا عوض میشه (سسک جنبان 😉) و این باعث میشه که باوجود سرمایه گذاری های بالای مدارس خاص قبولی خاصی نداشته باشه (نسبت به امکانات و بقیه رشته ها)  و شانس بقیه افراد هم خیلی بالا بره که اینطوری  شرایط تاحدودی عادلانه تر میشه. البته این روش بدی هایی هم داره ولی در مقابل سودی که داره قابل چشم پوشی هستش.

خب این ها توضیحات کلی در مورد المپیاد بودن که در پایین هم بخشی شون رو دوباره تکرار کردیم.

تو چه رشته ای شرکت کنیم و چرا المپیاد زیست بهتر هست ؟ (البته هرکسی المپیادی که خودش شرکت کرده رو بهتر میدونه چون اصلا به همین خاطر تو اون رشته شرکت کرده و اگه واقعا واقعا نمی دونید کدوم رشته رو شرکت کنین بهتره که از مشاورانی که تو این زمینه فعالیت دارن کمک بگیرین که اگه به دایرکت اینستاگرام  مراجعه کنید یا تو نظرات (چه عمومی چه خصوصی ) بپرسید میگیم)

همونطوری که گفتم هرکسی المپیاد خودشو دوس داره :)

و ما هم چون المپیاد زیستو دوست داریم تقریبا گرایش مطالبمون به سمت  خوبی های زیست شناسی هست و اگه نمی دونید چه رشته ای رو انتخاب کنید یا اصلا المپیاد بدید یا نه ،  مطالب پایینو بخونید و بعدش مستقیما به دایرکت اینستاگرام پیام بدید یا با مشخصاتی از خودتون (که بتونیم بهتون پاسخ بدیم) تو بخش نظرات پیام بدید تا راهنماییتون کنیم .

و بقیه ...

خب در مورد اینکه چرا المپیاد باید به این نکته توجه داشته باشید که المپیاد یه مسیر فرعی هستش که داخل اون شما هر رشته ای رو که دوست داشته باشید میتونید تخصصی تر بخونید و زیباتر .... چون کتابای درسی (به خصوص نظام جدید) به گونه ای شدن که شما به هیچ وجه نمیتونید با وجه ی واقعی و درونی اون رشته ارتباط برقرار کنید و حتی ممکنه از بعضی دروس بدتون بیاد درحالی که همه رشته ها زیبا هستن و اگه واردشون بشید لذت خواهید برد. همونطوری که گفتم المپیاد یه مسیر فرعیه ، حالا این یعنی چی ؟ یعنی اینکه المپیاد چیزی نیست که اگه داخلش شرکت کنید به درس و مشق و... شما آسیب بزنه البته ممکنه شما مجبور شید هر از گاهی مدرسه نرید و تو خیلی از کلاسای درس نشینید ولی اگه واقع بینانه نگاه کنید از دروس اختصاصی تقریبا عقب نمیمونید و تو بعضیاشون خیلی پیشرفت میکنید همچنین مهم نیست که تو المپیاد مدال بیارید یا نه مهم اینه که وارد این رقابت بشید و اگه مدال بیارید که هیچی ، اگه مدالم نیارید بازم هیچی:)

و دنیا به اخر نمیرسه مطمعنا ! و راهی پیش روی شما قرار میگیره به نام کنکور که خوندنش چندان سخت نیست و اون درسایی رو هم که عقب افتادید رو هم میتونید طی یک بازه زمانی نسبتا کوتاه جمع کنید . این نکته هم قابل توجهتون باشه که خیلی از مدال دارا هم مجبور میشن کنکور بدن (حدود 80 درصد) پس در کل اگه میخواید شرکت کنید بهتره که از مشاورین متخصص استفاده کنید که البته ما خودمون کمی از زیست و خوبیاش گفتیم ولی مطمعنا کافی نیست و چون هرکسی شرایط خودشو داره و باید از مشاور استفاده کنه (البته هی میگیم مشاور مشاور خودمونو نمیگیم که فکر کنید داریم خودمون رو تبلیغ میکنیم ، ما صرفا تو رشته زیست شناسی تخصص داریم و مشاورینی رو هم که معرفی میکنیم بهتون تو دایرکت اون هایی هستن که خودمون از اونها استفاده کردیم)

فاکتور اول برای انتخاب رشته المپیاد علاقه هست یعنی اگه علاقه به زیست شناسی ندارید فکر نمی‌کنم برگزیدن این رشته برای شما انتخاب خوبی باشه.
مسئله دیگه مزایای این رشته هست همونطور که میدونید زیست شناسی بسیار وسیع هست و شما در این زمینه متوجه میشید دقیقا به کدوم زیر شاخه زیست شناسی علاقه دارید تا در اون زمینه ادامه تحصیل بدید. امکان دریافت بورسیه برای این رشته بسیار زیاد هست که اگه کمی اطلاعات درباره بورسیه دانشگاه های خوب داشته باشید میدونید که بهترین بورسیه ها برای همین رشته هستن و در کشور های توسعه یافته به شدت مورد توجه قرار گرفته چرا که زیست شناسی علم آینده هست!
یکی دیگه از مزایای این رشته مفهومی و تحلیلی بودن آن هست و نیاز نیست که حتما در مدارس تاپ درس بخونید و در هر جای ایران که باشید می تونید تو این رشته پیشرفت کنید. مسئله دیگه کنکور تجربی هست که اگه شما مدال و سهمیه نگیرید و کنکورتون حذف نشه هم به مهم ترین درس کنکور مسلط هستید و درصد خوبی رو بدست میارید.

همچنین جو المپیاد زیست هم جو خوب و رقابتی داره که مطمعنا باهاش حال میکنین :)


از مزایای المپیاد زیست بر اساس مراحل :
1- برای مرحله اول تجلیل توسط مدرسه و...

2- برای مرحله دوم علاوه بر یاد گرفتن مفهومی این درس (بالاترین ضریب زیرگروه یک کنکور) ، در صورت قبولی و دریافت مدال (که تقریبا به همه میدن) از مزایای مدال مثل سهمیه کنکور برای نقره و برنز و حذف کنکور برای مدال طلا ، عضویت در سازمان نخبگان (برای طلا و نقره) و مزایای عضورت در آن سازمان بهره مند میشین 😊.
البته در صورت عدم قبولی هم شما چیزی را از دست نمی دید و علاوه بر تقویت زیست شناسی ، وارد جامعه باحال 😉 المپیادی ها میشید و سطح پشتکار و تلاشتون و... بالاتر میره 🙂

اگه پیشنهاد و... هم داشتید حتما بهمون بگید ، ممنون میشیم :)

همچنین میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر به ویکی پدیا و سایت بنیاد ملی نخبگان سربزنید :)

پیج اینستاگراممون هم فراموش نشه 😉

موفق باشید

Keywords :المپیاد - المپیاد زیست - المپیاد زیست شناسی - منابع المپیاد - چرا المپیاد - نحوه مطالعه برای المپیاد - چگونه المپیاد بخوانیم - المپیاد چیست - چگونه در المپیاد زیست موفق شویم -biology - olympiad - biology olympiad - IBO - IrBO - بایولی - نمونه سوال المپیاد - نمونه سوال المپیاد زیست - همه چیز در مورد المپیاد زیست - المپیاد چیست -